Le autorità cinesi bloccano l’accesso al sito del New York Times

Il quotidiano statunitense “New York Times” denuncia il fatto che il suo sito non è accessibile in Cina.  Sembra che, dopo le Olimpiadi, la Cina stia rafforzando il suo controllo e la sua censura del web.Numerosi altri siti come la BBC, Voice of America, Asiaweek ed il Ming Pao, un giornale di Hong Kong, hanno subito la stessa censura. 

Segue il comunicato in inglese di Associate PressChina has blocked access to the New York Times Web site, the newspaper said Saturday, days after the central government defended its right to censor online content it deems illegal.

 

Computer users who logged on in Beijing, Shanghai and Guangzhou received a message that the site was not available when they tried to connect on Friday morning, the paper said. Some users were cut of as early as Thursday evening, it said.

The Web site remained inaccessible from Beijing Saturday.

It was not clear if the move was meant to block specific content on the newspaper’s Web site or if it was a return to stricter censorship of the Internet in general. Beijing loosened some media and Internet controls during the 2008 Summer Olympics — gestures that were meant to show the international community that the games had brought greater freedom to the Chinese people.

A spokesman for the Foreign Ministry said they do not deal with Web sites. The Ministry of Industry and Information Technology, which regulates the Internet, could not be reached for comment.

Earlier this week, Foreign Ministry spokesman Liu Jianchao defended China’s right to censor Web sites that have material deemed illegal by the government, saying that other countries regulate Internet usage too.

During the August games, China allowed access to long-barred Web sites such as the British Broadcasting Corp. and Human Rights Watch after an outcry from foreign reporters who complained that Beijing was failing to live up to its pledges of greater media freedom.

The New York Times said Beijing had blocked the Chinese-language Web site of the BBC, and Web sites of Voice of America, Asiaweek, and Ming Pao, a Hong Kong newspaper, earlier in the week. But apart from Ming Pao the sites were all accessible Friday, it said.

China has the most online users in the world with more than 250 million, but it has also put in place a sophisticated system to police Web sites for sensitive material and routinely blocks sites that support Tibetan independence or the region’s spiritual leader, the Dalai Lama.

A spokeswoman for The Times, Catherine J. Mathis, told the paper that there did not appear to be a technical issue. Users in Japan, Hong Kong, and the U.S. were also not experiencing difficulties, the paper said.

 

Condividi:

print print
Condizioni di utilizzo - Terms of use
Potete liberamente stampare e far circolare tutti gli articoli pubblicati su LAOGAI RESEARCH FOUNDATION, ma per favore citate la fonte.
Feel free to copy and share all article on LAOGAI RESEARCH FOUNDATION, but please quote the source.
Licenza Creative Commons
Quest'opera è distribuita con Licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale 3.0 Internazionale.